Varje uppror startar just ur en sanning som vi vägrar släppa.

 
Jag svär från mitt hjärta. En spelningslista medan vi förbereder oss för revolutionen eller så. Eller med alla våra känslor för barrikaderna, som Gustav skrev till mig en kväll nyligen. Eller all makt åt gemenskaperna. Eller endast läs Det stundande upproret. Läs den nu. När jag just börjat ettan på gymnasiet minns jag att jag gick nerför trappan in till h:ströms antikvariat och att denna bok låg på ett bord alldeles intill ingången. Förutom att den såldes där är den enda gången jag sett den då jag var på ett civil olydnads-läger fullt av aktivister från hela världen, då jag minns att någon satt och läste den på campingen. Det stundande upproret är ett hundra sidor långt franskt politiskt program och jag har hört vissa kalla det för en modern version av det kommunistiska manifestet. Bokens författare är alla anonyma, men författarkollektivet kallar sig Den osynliga kommittén och de är bland annat inspirerade av en rad franska filosofer. Såhär står det på baksidan av min bok: "Utgångspunkten för det stundande upproret är revolten, från vardagens mikronivå till storskaliga masskonfrontationer. Bakom vår tids konflikter, kravaller och upplopp upptäcks en dold värld av nya relationer, gemenskaper och förhållanden som ger upproret kraft. Revolten är alltså både en handling och effekterna av en handling, orsak och verkan, utgångspunkt och slutsats. Det stundande upproret lyckas vara både becksvart dystopi och hoppfullt manifest, både en filosofisk text och en revolutionär manual, både hyllad av franska intellektuella och terrorklassad av den franska staten". En person satt häktad i sex månader varav en av åtalspunkterna gällde författandet av Det stundande upproret. Här kan ni beställa boken. Jag såg att man bara kunde beställa minst fem exemplar av den samtidigt, så hojta ifall du vill ha bara ett exemplar så gör jag en beställning. Att tipsa om denna bok är nog mitt alternativ till att skriva en lång politisk text om allt det som händer just nu. Författarna till Det stundande upproret hävdar att katastrofen redan är här och den är en svidande uppgörelse med hela den tid vi lever i, de beskriver en kapitalism i upplösning och ett ekonomiskt system som i sig självt är roten till sina problem och trots att jag inte läst om den från pärm till pärm sedan jag läste den första gången har jag den färskt i minnet. Denna bok var min främsta inspiration när jag ansökte om stipendiet hos Winfried Fischers stipendiefond för samhällskritisk idéutveckling och den röda boken som stipendiet sedan ledde fram till. Jag har aldrig läst en mer uppmanande bok och trots att den är otroligt radikal på vissa sätt så känns den vettigare än kanske någonting annat jag läst. Den tappar liksom aldrig sitt fokus eller uppdrag. Här är en är en av mina favoritpassager ur boken:
 
Att 'bli självständig' skulle lika gärna kunna betyda att lära sig kämpa på gatan, att ockupera tomma hus, att sluta arbeta, att älska varandra till vansinne och börja snatta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0