the glittering and hurting days are almost done. then let us compare mythologies.



Vi trampar upp den minerade marken, jag gör det efter en öl och flera stycken cigaretter på en balkong med bästa ylva. det finns väl tusen olika beslut man skulle kunna ta, men nu har jag skrivit för mig själv för många gånger Du anar inte hur tunga mina armar är nu. Jag gör mitt livs första kokkaffe i farmors gamla kaffekanna med det kokkaffe som finns kvar i hennes blå kaffeburk som ingen nog har öppnat sedan vi fikade i hennes lägenhet för så många år sedan nu och jag önskar inget hellre än att jag hade hunnit dricka kaffe tillsammans med henne och tänker att hon verkligen hade älskat det och det hade jag med. Och all annan slags saknad blir snabbt trivial när jag saknar någon jag aldrig mer kommer träffa. hur det kan vara tröstande vet jag inte men det är det sorgligaste jag vet. Jag skriver till Gustav. Han om någon skulle förstå, så är det alltid, hur lång tid det än går. Han sover i hus utan varesig tak eller väggar där det är tropisk värme och på främmande båtar medan jag sover i min säng och ibland vaknar om nätterna och inte förstår ett dyft av varför, varför, varför. han är den där personen man träffade snabbt och delade en enda promenad med hem från ett folkkök i en gammal industrilokal i en annan stad och som jag inte hade en aning om skulle skriva till mig från andra sidan jorden och berätta om hur skev och vacker världen kan vara därute. Medan min vardag består av att ta mig upp om mornarna, försöka förändra mina snevridna matvanor från filmjölk cigg och cola till någonting som man kan leva på. 
 




Jag inser att det är mina spridda kontakter med arbetslivet som fått mig att inse den sanna innebörden av att inte ta någon skit. och blir så jävla ledsen när jag inser att många nog gör det. Så nu är jag uppsagd från båda mina jobb och det hade inte kunnat kännas bättre. Saker och ting händer snabbt och jag bor plötsligt inte med någon familjemedlem längre utan istället tillsammans med två studenter jag inte känner särskilt väl. De skriver hemtentor för det mesta eller tittar på serier och vi diskuterar oftast uteställen. Jag försöker vänja mig vid så mycket tid för mig själv. Jag träffar min käre gamla mentor på bussen en kväll, han berättar att han ska på jazzklubb och vi pratar om kaffe hela bussresan. Han tipsar mig om umeås enda espressobar. jag skriver en krönika till skolan om smärta som blir älskvärd så fort den sipprar ut genom våra fingrar, skriver en dedikation på en gammal diktsamling till en älskad och älskande. lyssnar till folks samtal. på nians buss hem sitter det två damer i sextioårsåldern som sitter vända mot varandra och en av dem säger "ska jag verkligen behöva kompromissa när det gäller närhet bara för att man börjar komma upp i åldern? är det inte så att jag behöver det lika mycket ändå?" och deras röster är så allvarliga och hennes väninna pratar om när hon först mötte sin man och hon säger "jag var väldigt glad, men jag släppte inte in folk. han visste inte mycket om mig när vi träffades" och jag blir ledsen när bussen startar för då kan jag inte höra vad de säger längre och när de kliver av går de armkrok och det känns fint.
 
 
en morgon vaknar jag bredvid Alex och minns att jag skrev något i mobilens anteckningar just innan vi somnade och läser Vilken färg smakar det när man ler. tycker att ni ska titta på det här och lyssna på det här och det här. Annars då. podcasts och leonard cohens let us compare mythologies och min island-spelningslista blir en slags religion och saker och ting börjar väl luckras upp till det bättre, det är så det känns iallafall och det behövs nu. Nästa vecka är projektvecka och kommer förmodligen tillbringas på biblioteket från morgon till kväll. och nu säger jag godnatt.

Kommentarer
Postat av: H

Anna, din blogg är fantastisk.

Svar: men åh, så glad jag blir. tack!
None None

2013-02-19 @ 22:08:09
URL: http://www.decipher.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0