lägesrapport/tankar.


+ jag har fått ett fantastiskt stipendie från Dialog-89 som jag ska hämta i Stockholm i början av december. Vilket innebär flera saker, det första att jag vet åtminstone en sak med säkerhet som jag kommer göra efter gymnasiet; Tillbringa tid i Berlin och skriva, skriva, skriva. Vidare på mitt projekt men särskilt om husockupationer och konst som politisk metod för samhällsförändring. det känns så spännande och jag är så himla glad och tacksam. Tankar går nu lite huruvida kring om jag ska snabbläsa någon tyskakurs eller inte. Och närmare innebär det att jag tänker ta chansen att tillbringa en vecka i huvudstaden hos min bästa Caroline och testa på nya caféer och klubbar och bara göra bra saker. 
+ Han är borta. Jag vet att han är så jävla borta, och dessa tre veckor har varit en tvekan som lett till förståelse. Han är borta och det är väl bra. det är väl bra att jag nu får den här tiden till att vänja mig, när hade jag egentligen den senast? Jag låtsas som om jag aldrig mer kommer höra av mig, som om han aldrig mer kommer höra av sig, för det är inte längre vardag att somna i hans trygga famn dricka öl mitt i veckan i hans säng och andas inbillad islandsluft genom hans öppna fönster om mornarna och cykla till bibliotekscaféet tillsammans och jag vill inte ha någonting annat. Jag undrar lite om det sista sms han skickat mig alltid kommer vara "Bara så du vet så har jag inte klamydia". Jaha men vad bra, då vet vi så kan vi gå vidare då. tycker att det är lite roligt men mest sorgligt egentligen. Tänker väl inte så mycket på det längre känner mest den där bristkänslan. Och vet att det går över.
+ Jag har haft ständig yrsel i tre dagar och får inte i mig min dagliga dos kaffe. somnar lite frustrerad om kvällarna. 
+ det finns ju så jävla mycket att göra. Saker som jag vill göra. snart är gymnasiet över och då står vi där. Jag inser att Gustav är en helt underbar människa som skickar mig världens bästa meddelande via facebook från Afrika där han sover under bar himmel. ord om saker jag tänkt tusen gånger men inte tänkt att någon annan tänker. därför hamnar det automatiskt så nära hjärtat och stannar där.
+ Det är hemskt mysigt på bibliotekscaféet särskilt alldeles vid kaffe- och thé-kannorna nu när det är så mörkt utomhus och det står värmeljus på alla borden. 
+ den gamle skäggige mannen som bor i lägenheten snett under oss och alltid sitter vid fönstret och läser böcker. Det hänger massor av döda blommor i hans fönster och det står lika många på fönsterbrädet och när jag går till skolan om mornarna (de få mornar det faktiskt inträffar) ser jag honom antingen koka kaffe eller sitta under köksfläkten och röka pipa. Bara så himla fint.
+ Jag klipper exakt alla kläder jag använder kortare. Tröjor, kjolar, t-shirts. typ ett omvänt arv från min hippieperiod då allting skulle vara förstort. 
+ jag tycker det är mysigt hur det snöar då och då. Alltid lika oväntat och alltid lika stora snöflingor. oftast när jag går hem från bussen. tycker om det jättemycket.
+ jag är fånigt lättad över att han är en kaffedrickare. och att hans röst är så himla lugn och mörk. Så en positiv sak.
+ en sak som hände för ganska längesedan som fortfarande känns fint. Att jag bara varit och handlat precis som vanligt och plötsligt står han där utanför med en pappersmugg take away-kaffe och röker en cigarett, lutad mot en pelare. och vi bara stirrar på varandra för han är upptagen med att prata med någon annan. 
+ och sist. att detta i någon skala faktiskt är jävligt okej och att jag inte får glömma det. så. 



Kommentarer
Postat av: Jenny

Va, blir berlinresan efter gymnasiet? hur gåre ihop med pa100

Svar: men pa100 blir ju bara som ett utkast till det stora hela projektet som kommer va klart om några år förmodligen, så känns sund att vänta så man hinner förbereda sig/har obegränsat med tid osv
None None

2012-11-08 @ 16:38:14
Postat av: Albin

Han som "står där utanför med en pappersmugg take away-kaffe och röker en cigarett", äre bibliotekscafémannen? : D

Svar: ja det var det!
None None

2012-11-09 @ 15:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0