Fysiken tillhör de älskande.


"Flervärldsteorin, hade Sebastian skrivit, är inget mindre än en utväg ur den mänskliga existensens centrala paradox.  Enligt den klassiska fysikens synsätt var det nämligen fortfarande oförklarligt varför universum med nästintill monstruös exakthet var anpassat till det biologiska livets behov. Hade exempelvis rummets expansionshastighet bara varit en enda bråkdel högre eller lägre, så hade mänskligheten inte funnits. Sannolikheten att ett universum skulle uppstå med dessa kända villkor hade i bigbangögonblicket legat på tio upphöjt till minus femtionio. Därmed var jordens existens precis lika osannolik som försöket att ha sex rätt på lotto nio gånger i rad. Stokastiskt sett skulle mänskligheten kunna gälla som icke befintlig. Människorna skulle enligt reglerna tillintetgöras av deras tillvaros osannolikhet, och just här låg orsaken till den trängande längtan efter skapare."

Läser finaste skönlitterära boken just nu, Fritt fall av Juli Zeh. Träffar mitt hjärta alldeles mitt i prick, med två fysiker som grälar med varandra och kärleken till fysikaliska teorier beskrivs med den vackraste prosa. Mm, vad mer kan man begära liksom. Idag börjar nanowrimo, och jag är fortfarande tveksam till huruvida jag ska delta eller inte. Min tvekan handlar mest om det faktum att jag numera behöver sova om nätterna då en stor del av min vakna tid går åt till att räkna naturmatte, skriva labbrapporter och dylikt, och om jag sedan vill orka med någonting utöver det behöver jag vara ganska utvilad. Men. Jag kanske ger det hela ett försök. Rotar igenom bilderna från filippinernaresan i vintras, kanske lägger ut. Sov en natt hos Felicia, nästa nu är promenad och sedan kommer Valdemar hit. 





bilder från gatukonst.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0